zaterdag 6 april 2002 | 21.00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 6 april 2002 |
21.00 uur - Nicolaïkerk |
Open Performance Site V
In samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Faculteit Conservatorium en Kunst, Media & Technologie
In 1998 vond de allereerste aflevering van de Open Performance Site plaats. Toen vermeldde de flyer:
’De Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk presenteert in dit seizoen voor het eerst de Open Performance Site, een podium voor nieuwe muziek in innovatief theater: van andere continenten, maar ook locaal, voortbouwend op de traditie van eeuwen geleden, in de ruimte van de middeleeuwse Nicolaïkerk. Componisten, ensembles en performers worden uitgenodigd hun nieuwste werk te tonen. Een doorlopende voorstelling, in deze zeer bijzondere ruimte, belooft de aanzet te worden voor een boeiende aanvulling op het culturele leven in Utrecht’.
Sindsdien hebben talloze wereldpremières plaats gevonden van muziek (akoestisch, electronisch, computercomposities), dans (waaronder een nieuwe choreografie voor zes dansers en computermuziek) en multidisciplinaire performance (waaronder visuele kunsten met diaprojectie, beamers enz.). Sinds 1999 heeft de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in belangrijke mate bijgedragen aan het geheel.
Top
zondag 5 mei 2002 | 15.30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 5 mei 2002 |
15.30 uur - Nicolaïkerk |
Songs of Freedom
Sandra Stark, Babette Verhoef, Hester Boverhuis (zang), accordeon, gitaar en percussie
Arie Abbenes (beiaard)
In het kader van het project Songs of Freedom schrijven negen - in Nederland woonachtige - vrouwelijke componisten ieder twee werken voor accordeon, gitaar, percussie en drie vrouwenstemmen. Het thema 'vrijheid' staat in deze composities centraal. Een concert voor muziekliefhebbers uit alle lagen van de bevolking, jong en oud - voor liefhebbers van soepele vrouwenstemmen met een smeuïge melancholische begeleiding.
De componistes, o.a. Marion von Tilzer (Oostenrijk), Esmee Olthuis (Nederland), Sandra Stark (Nederland), Sumire Nukina (Japan-Nederland), Ferial Karamat Ali (Suriname) en Carolyn Breuer (Duitsland), vertegenwoordigen verschillende nationaliteiten en muzikale achtergronden. Deze mix van culturen en muzikale invalshoeken biedt uiteenlopende en verrassende aanknopingspunten. Het maakt de vertaling van het thema 'vrijheid' door de verschillende componistes zeer persoonlijk. Dit geldt ook voor de liedteksten, die zij in de taal van hun voorkeur schrijven. Hun gezamenlijk werk brengt een cross-over van de moderne, jazz- en improvisatiemuziek zoals die nu in Nederland geschreven en uitgevoerd wordt.
Alle composities worden voor de bezetting accordeon, percussie, akoestische gitaar en zang geschreven. Hiermee ontstaat een openheid en transparantie waarin de zangstemmen vrij spel hebben. De bezetting als geheel roept door haar uiteenlopende klankkleuren 'landschappen' op die tot de verbeelding spreken.
Babette Verhoef, Hester Boverhuis en Sandra Stark zijn de uitvoerende zangeressen binnen Songs of Freedom. Alledrie zijn jazz-zangeres. Bovenhuis opereert ook in het geïmproviseerde circuit. Stark is tevens componiste en maakte diverse muziektheaterprodukties. De namen van de overige uitvoerenden worden later bekend gemaakt.
Top
zondag 2 juni 2002 | 15.30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 2 juni 2002 |
15.30 uur - Nicolaïkerk |
Koormuziek
Nationaal Jeugdkoor o.l.v. Wilma ten Wolde
Frans Haagen (beiaard)
Miserere mei J. Pzn. Sweelinck (1562-1621)
Ave Marie Henk Badings (1907-1972)
Messe breve Hayo Boerema (1972)
Viriti criosa Thomas Jennefelt (1954)
Instrumentaal intermezzo
If my time A. Wissink (1954)
Uit: Liederen voor koor en marimba H. Boerema
op teksten van Paul van Ostayen
- Melopee
- Berceuse presque Nègre
Uit het Woodburry-Liedbuchlein H. Eisler (1898-1962)
- Evening talk
- I had a little nut-tree
- Ah hear the wind blow
- Four and twenty tailors
- Hector Protector
- The five toes
- Pussy cat
- The old woman from France
- I had a little doggy
Het Nationaal Jeugdkoor is opgericht in 1996. De leden van het koor, jonge vrouwen tussen 16 en 25 jaar, zijn afkomstig uit het hele land. Een aantal van hen studeert aan één van de Nederlandse conservatoria. Door intensieve repetities tijdens weekends of studiedagen wordt een hoog niveau bereikt. Het Jeugdkoor kan worden gezien als de voorzetting van het Nationaal Kinderkoor. Beide koren hebben als missie om jong vocaal talent op te sporen en een opleiding en koorervaring op hoog niveau aan te bieden.
Sinds januari 1999 staat het jeugdkoor onder leiding van Wilma ten Wolde. Het koor geeft concerten in binnen- en buitenland en nodigt elk seizoen een internationaal erkend gast-dirigent uit om met hen te komen werken. Het koor heeft verschillende cd's opgenomen.
Wilma ten Wolde is de artistiek leidster van Het Nationaal Kinderkoor en Het Nationaal Jeugdkoor. Zij studeerde koordirectie en kerkmuziek aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam bij Frans Moonen en Barend Schuurman. Aan de Rijksuniversiteit Utrecht studeerde zij muziekwetenschap. Zij leidde diverse kamerkoren in Nederland, maar legde zich in de loop der tijd steeds meer toe op het werken met kinderen en jeugd.
'If my time' is gecomponeerd door Albert Wissink voor het IKF, op verzoek van Stichting Vluchteling. De tekst is van de Indonesische dichter Chairil Anwar (1922-1949). Anwar stierf jong maar had een diepe invloed op de Indonesische poëzie. Hij was ook actief in politieke kwesties. Albert Wissink is dirigent en componist. Hij schreef o.a. verschillende werken voor koor a capella en een Requiem.
Top
zaterdag 22 juni 2002 | 23.00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 22 juni 2002 |
23.00 uur - Nicolaïkerk |
Extra uitvoering Museumnacht
Choreografie : Jaakko Toivonen
Dans : Jeroen Klein Gunnewiek, Catarina Campinas Furtado, Jenny Beyer en Jaakko Toivonen.
Kostuums/visueel: Anna-Liisa Toivonen
Muziek: Stephen Taylor (orgel) en Maike Reisener (cello)
Klokken kondigen het middernachtelijk uur aan. In de middeleeuwse kerk toveren imposante kaarsen schaduwen op de eeuwenoude muren. Cello en orgel kruisen elkaar in de akoestiek van de Nicolaïkerk. Vier dansers schudden zich wakker. In hun bewegingen werpen ze schaduwen om zich heen. Ze weten dat ze slechts nog een dag te leven hebben. Angstaanjagend of juist bevrijdend? En wat is nu eigenlijk echt belangrijk: de lengte van een leven? Of de kwaliteit ervan?
Een dansvoorstelling over het hier en nu, in de unieke locatie van de middeleeuwse Nicolaïkerk. Het gaat over keuzes tussen durven te leven of slaapwandelen. Wat is nou echt belangrijk - de lengte of de kwaliteit van je leven?
Muziek:
In Croce (1979) van Sofia Gubaidulina, voor cello en orgel.
Religio is voor Gubaidulina het zoeken naar een verbinding of eenheid die steeds verder verloren gaat in het staccato van het leven.
Dit dansproject van de 'up and coming' Finse choreograaf Jaakko Toivonen is speciaal voor deze
Museumnacht gemaakt in opdracht van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk.
Aanvangstijden: 23.00 uur 23:30 uur 24:00 uur 00:30 uur
Toegang met passepartout Museumnacht
Beiaardbespeling tijdens de Museumnacht
Nicolaïtoren 22.30 tot 23.00 uur
Arie Abbenes, stadsbeiaardier
De voorstelling wordt vooraf gegaan door een beiaardbespeling op de Nicolaïtoren door stadsbeiaardier Arie Abbenes.
Uit te voeren werken:
Psalm 23 - Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)Ciacona - Johann Kuhnau (1660-1722)Fechtschule - Johann Heinrich Schmelzer (1620-1680)
- Aria 1
- Aria 2
- Sarabande
- Courante
- Fechtschule
- Bader Aria
Rilke Fantasie (1996) - John Courter (* 1941)
Top
zondag 7 juli 2002 | 15.30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 7 juli 2002 |
15.30 uur - Nicolaïkerk |
Anna en de Schaduw
Stijn Derwig (slagwerk, percussie, composities)
Heleen van Ham (actrice)
Walter Roozendaal (regie)
Hanneke Los (tekst)
Herman van Elteren (vormgeving)
Arie Abbenes (beiaard)
'M'n fiets dat is een foor van lichten.
Zoveel dwarlende schichten
Die draaien door elkaar:
De kermis van dit jaar'
(Paul van Ostayen)
Elke dag, voor ze naar school gaat, begroet Anne haar vrienden:
Het nest met ekstertjes, haar schaduw en de vogel Obenna.
Plotseling verandert het weer. De zon verdwijnt - en Anna's vriend de schaduw ook.
Het lijkt erop dat ze alleen staat voor de taak om Obenna te helpen...
Slagwerker Stijn Derwig en actrice Heleen van Ham zetten om beurten de toon voor een nieuwe wending van het verhaal. Muziek en spel geven daar in een heldere wisselwerking gestalte aan, aangevuld met liedjes en poppenspel. Herman van Elteren tekende voor de vormgeving van deze bijzondere voorstelling voor kinderen van 4 t/m 8 jaar.
Kinderen toegang vrij
Top
zondag 4 augustus 2002 | 15.30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 4 augustus 2002 |
15.30 uur - Nicolaïkerk |
Concert voor Orgel en Marimba
Marten van den Bijlaard (marimba)
Stephen Taylor (orgel)
Roy Kroezen (beiaard)
Four Pieces for organ and marimba Myron Roberts
- Diffraction
- Diaphone
- Digression
- Diagram
Two Movements for marimba Toshimitsu Tanaka
Sonate III für Orgel Paul Hindemith
'Ach Gott, wem soll ich's klagen' (mäb
ig bewegt)Wach auf, mein Hort' (sehr langsam)'So wünsch ich ihr' (ruhig bewegt)Sonata Peter Tanner
Allegro con brioAndante sostenutoMolto vivace Hoewel de marimba van oorsprong een Midden-Amerikaans instrument is (met als verre voorouders o.a. de Afrikaanse balafoons en timbila's), heeft het instrument een belangrijke plaats verworven in de west-europeese en oosterse muziek in de laatste drie decennia van de twintigste eeuw.
Het concert combineert marimba en orgel: een spannend samenspel met als extra dimensie de akoestiek van de Nicolaïkerk.
Five for organ and marimba (1970)
is een onderzoek naar overeenkomsten en verschillen in klankkleur tussen de twee instrumenten. Op diverse momenten kan de luisteraar moeilijk onderscheiden welk geluid van welk instrument komt. Op andere momenten worden de uitersten
in het timbre van de twee instrumenten opgezocht, hetgeen tot verrassende effecten leidt.
Marten van den Bijlaard studeerde klassiek slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tijdens zijn studie aldaar volgde hij lessen bij gastdocenten als Bob Becker voor marimba en tabla's en Ali N'Diaye Rose en Abraham Adzenyah voor Afrikaans slagwerk en nam hij deel aan cursussen en workshops van John Cage en Mauricio Kagel.
Na zijn eindexamen in 1992 vervolgde hij zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij o.a. Robert Van Sice en Johan Faber en volgde hij masterclasses in Oslo, Aberdeen en Porto.
Zijn huidige werkterrein is zeer divers en strekt zich uit van het spelen van Bühnepartijen in opera's tot het verzorgen van muziek bij (jeugd-)theater en van operettevoorstellingen tot concerten in ziekenhuizen. Hij is paukenist bij Opera Spanga en het Nederlands Theater Orkest, vaste slagwerker van Koperensemble Tell-Brass en werkt als remplacant bij ensembles en orkesten zoals het Xenakis Ensemble en het Randstedelijk Begeleidings Orkest. In het seizoen 2001-2002 is hij percussionist in de rock-musical Aida van Elton John en Tim Rice.
Stephen Taylor begon zijn muzikale loopbaan in het koor van de kathedraal te Bristol. Aan de universiteit van Oxford was hij Organ Scholar van Jesus College. Hij behaalde de Prix d’Excellence voor orgel in Utrecht, waar hij in 1989 werd benoemd tot organist en cantor van de Nicolaïkerk. Als pedagoog heeft hij een gastdocentschap vervuld aan het Antwerpse Conservatorium en een methode voor praktische harmonisatie gepubliceerd. Als solist en continuo-speler heeft hij in vele landen van Europa opgetreden. Hij musiceert regelmatig in ensembleverband: enerzijds als continuo-speler (met onder meer Currende onder leiding van Erik Van Nevel), anderzijds met hedendaagse muziek en improvisatie (o.a. een muziek-theater versie van Stockhausens
Tierkreis).
Top
zondag 25 augustus 2002 | 15.30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 25 augustus 2002 |
15.30 uur - Nicolaïkerk |
Oude Muziekconcert
Gamba-consort Diapente
Susanne Braumann
Geneviève Bégou
Christiine Kyprianides
Liam Fenelly
Jean-Paul Everts
Arie Abbenes (beiaard)
Het concert, dat plaatsvindt tijdens het Holland Festival Oude Muziek, bevat werken van Byrd, Dowland, Lawes, Jenkins en Purcell.
Diapente, het oude Griekse en middeleeuwse woord voor het interval van een kwint,
dia pente, had oorspronkelijk de betekenis van 'door vijf'. Een toepasselijke naam dus voor dit consort van vijf Europese topspelers, opgeleid aan gerenommeerde centra voor oude muziek en allen lid van prominente Europese ensembles.
Aanvoerder Susanne Braumann begon haar gambastudie bij Wolfgang Eggers. Zij zette haar opleiding voort aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hannelore Mueller en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Wieland Kuijken. Zij gaf concerten in de meeste Europese landen, in Cuba en in de Verenigde Staten en trad op onder dirigenten als René Jacobs, Jos van Immerseel, Roy Goodman, Hartmut Haenchen en Ed Spanjaard. Susanne Braumann speelt regelmatig met Currende onder leiding van Erik Van Nevel. Zij is medeoprichter van The Locke Consort.
Naast haar solo- en kamermuziek-activiteiten werkte Susanne Braumann mee als soliste in grotere producties met onder meer het Kammerorchester C.P.E.Bach, Anima Eterna, het Nederlands Kamerorkest, het Nederlands Danstheater en het Kölner Kammerorchester.
Top
zondag 1 september 2002 | 11.45 uur - Nicolaïkerk |
zondag 1 september 2002 |
11.45 uur - Nicolaïkerk |
Bach Cantateconcert
Capella di San Pietro o.l.v. Peter Dijkstra
Arie Abbenes (beiaard)
10.00 uur (kerkdienst): Cantate nr. 8: Liebster Gott, wenn werd ich sterben
11.45 uur (concert): Cantate nr. 95: Christus, der ist mein Leben
12.15 uur (beiaardbespeling door Arie Abbenes): Bach bewerkt voor beiaard
Tijdens de tweede weekend van het Holland Festival Oude Muziek, traditiegetrouw een uitvoering van cantates van J.S. Bach door de Capella di San Pietro.
Capella di San Pietro werd in 1993 opgericht en bestaat uit een groep van acht zangers en diverse instrumentalisten, naargelang het uit te voeren programma. De zangers nemen zowel koor- als solopartijen voor hun rekening. De meesten van hen zijn actief in ensembles als Collegium Vocale Gent, The Amsterdam Baroque Choir en De Nederlandse Bachvereniging. Het instrumentaal ensemble is enkelvoudig bezet en speelt op oude instrumenten of kopieën daarvan. De leden spelen in verschillende vooraanstaande barokorkesten.
Toegang vrij
Top
zaterdag 26 oktober 2002 | 21.00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 26 oktober 2002 |
21.00 uur - Nicolaïkerk |
Spaced Music
Projectkoor Amsterdam o.l.v. Maria van Nieukerken
Francis Poulenc (1899 - 1963) - Figure Humaine (1943)
Robert Heppener (1925) - Del iubilo del core che esce in voce (1974).
Het eerste programma in de serie Nachtconcerten vindt plaats in het kader van het tweede Città della Musica festival van 24 - 27 oktober. Onder het thema ’
Spaced Music’ een Nachtconcert dat wordt verzorgd door Projectkoor Amsterdam o.l.v. Maria van Nieukerken. Dit semi-professionele a cappella-koor bestaat uit studenten van de Nederlandse conservatoria en zal op 26 oktober een meesterwerk van Francis Poulenc (1899 - 1963) uitvoeren:
Figure Humaine (1943).
Poulenc ontving tijdens de oorlog een aantal anonieme gedichten, waar hij de hand in herkende van zijn goede vriend Eluard. Het betrof delen uit
Poésie et vérité, Sur les pentes inférieurs. Een van de gedichten,
Liberté, werd als pamflet boven Frankrijk uitgeworpen en lag een tijd lang op ieders lippen.
Poulenc zet deze gedichten op muziek en vindt een uitgever die het werk clandestien wil drukken en
Figure Humaine wordt naar Engeland gestuurd. Poulenc wil dat het bij de bevrijding wordt uitgevoerd en zo gebeurt het ook, want in 1945 krijgt het werk zijn première met een uitvoering door de BBC Singers in de Royal Albert Hall.
Poulenc heeft bij
Figure Humaine bewust gekozen om alleen de menselijke stem te gebruiken om zo de hoopvolle gedachte te illustreren dat de mens zijn vrijheid op eigen kracht kan bereiken.
Naast dit aangrijpende werk met zijn soms spectaculaire eisen aan de zangers staat ook een werk van Robert Heppener op het programma:
Del iubilo del core che esce in voce (1974).
Top
zaterdag 30 november 2002 | 21.00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 30 november 2002 |
21.00 uur - Nicolaïkerk |
Muziek van het Museumkwartier
Benjamin Britten (1913 - 1976) - Saint Nicolas Cantata
In het kader van het
project ’Muziek van het Museumkwartier’ een uitvoering van de Saint Nicolas-cantate van Benjamin Britten (1913-1976). Deze grootschalige cantate werd geschreven in 1948 als opdrachtwerk voor het honderdjarig bestaan van een openbare school in Sussex.
’Saint Nicolas’ is geen geënsceneerd werk, maar bevat desalniettemin duidelijk invloeden vanuit de theaterwereld waar Britten zich in begeeft. Alleen al de bezetting vraagt om een effectief en ruimtelijk gebruikvan de omgeving. Ook verschillende rollenverdelingen doen denken aan de opera’s.
Enerzijds treedt een tenorsolist op, die de heilige Nicolaas personificeert, het hoofdkoor en orkest, anderzijds het ’gallery choir’, bestaande uit gelijke stemmen, dat diverse kleine rolverdelingen op zich neemt. Zij functioneren met een aparte dirigent en een symfonisch orgel.
Top
[Home]