Programma-archief 2007  
zondag 7 januari 2007

Nieuwjaarsduik


zaterdag 20 januari 2007

De vesper samengesteld


zaterdag 24 februari 2007

Open Performance Site 2007


zaterdag 10 maart 2007

Friede, Friede auf der Erde


zondag 13 mei 2007

Rondom Henk Badings


zondag 27 mei 2007

Pinksteren en de hoorn des overvloeds


zondag 24 juni 2007

Jan Welmers 70 jaar


zondag 29 juli 2007

Psalms and Songs


zaterdag 4 augustus 2007

Orgelconcert


zaterdag 11 augustus 2007

Orgelconcert


zaterdag 18 augustus 2007

Orgelconcert


zondag 19 augustus 2007

Il Quartetto Barocco


zaterdag 25 augustus 2007

Orgelconcert


zaterdag 1 september 2007

Orgelconcert


zondag 2 september 2007

Bach-cantate concert


zaterdag 8 september 2007

Orgelconcert


zondag 9 september 2007

Uitfeest


zondag 21 oktober 2007

Festival voor de Wind


zondag 11 november 2007

De legende van Sint Maarten


zaterdag 17 november 2007

Zing & Slagwerk


zaterdag 15 december 2007

Een Venetiaanse Kerst



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zondag 7 januari 2007 12:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 7 januari 2007
12:00 uur - Nicolaïkerk

Nieuwjaarsduik

Een uitgebreid muzikaal programma met oude en nieuwe muziek, uit Utrecht en de hele wereld!

Achtstemmig..........
Het nieuwe vocale octet Octagon zingt muziek uit verschillende stijlen: van Zuid-Amerikaanse barokmuziek tot close harmony.
12.00 - 12.30 uur + 15.30 - 16.00 uur

Op schoot bij de beiaardier
Bespeling van het Hemony-carillon door stadsbeiaardier Arie Abbenes met composities van de jarige Buxtehude, Scarlatti en Van Eyck. Via een videoscherm in de kerk kun je de stadsbeiaardier op z'n vingers kijken!
12.30 - 13.00 uur

Zing In
Zing mee met de Utrechtse binnenstadskoren Zangria en De Steegzangers o.l.v dirigent Paul Krijnen met bekende Utrechtse liederen van Catherina van Rennes, Marijke Boon, Henk Westbroek en Herman van Veen. Alle zanglustige vrouwen en mannen uit Utrecht en omgeving zijn uitgenodigd om een uur lang mee te zingen. In het laatste kwartier wordt een presentatie van het bereikte resultaat gegeven.
13.00 - 14.15 uur

Beiaard plus
In maart is het 350 jaar geleden dat de bekende Utrechtse beiaardier en componist Jonkheer Jacob van Eyck overleed. Vandaag worden enkele van zijn beroemde variaties uit Der Fluytenlusthof ten gehore gebracht door stadsbeiaardier Arie Abbenes en blokfluittist Saskia Coolen.
14.15 - 15.00 uur

Domenico Scarlatti en het klavier
De Italiaans-Spaanse componist Domenico Scarlatti (1685 -1757) schreef meer dan 560 Essercizi (later sonates genoemd) voor klavier. Vanmiddag kun je luisteren naar de allermooiste gespeeld door Karel Demoet op het clavecimbel en Ko Zwanenburg op het orgel.
15.00 - 15.30 uur

Buxtehude en de kerkmuziek
Tijdens de vesper wordt naast orgelmuziek van Buxtehude ook zijn cantate Befiehl dem Engel, dass er komm uitgevoerd. Vespercantorij en instrumentaal ensemble o.l.v. Ko Zwanenburg. Organist is Stephen Taylor.
17.00 - 17.30 uur


















Website: http://www.culturelezondagen.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 20 januari 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 20 januari 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

De vesper samengesteld


Coqu en Leliekoor


o.l.v. JanJoost van Elburg

-

Programma

Nikolai Kedrov-Otche Nash (Leliekoor en Coqu)
Arvo Pärt-7 Magnificat Antifonen (Coqu)
Nicolas Gombert-Magnificat Tertii et Octavi Toni (Leliekoor)
Sergej Rachmaninov-Vespers (Leliekoor en Coqu)

Programmatoelichting

Op het eerste gezicht lijkt het verband tussen de Vespers van Rachmaninov, de Maria-Antifonen van Pärt en het Magnificat van Gombert ver te zoeken. Toch zijn er zowel op spiritueel en liturgisch als compositorisch niveau overeenkomsten te vinden.
Voor alledrie de componisten is hun compositie om uiteenlopende redenen een uiting van hun diepe geloofsbeleving: de katholieke Gombert, de Russisch-orthodoxe Rachmaninov, en de (Luthers-)protestante compositie van Pärt.
Voor Rachmaninov en Gombert geldt daarnaast dat ze in hun respectievelijke composities hun ultieme kunnen wilden tonen in een genre waarin ze niet gewoon waren te componeren. Rachmaninov was niet tevreden na het componeren van zijn 'Liturgie van St Johannes Chrysostomos', en Gombert schreef zijn Acht magnificats als boetedoening na zijn veroordeling vanwege het misbruiken van een koorknaap.
Beiden gebruiken 'chant' als basale structuur voor hun compositie; Rachmaninov vanuit de 'Znamenny Chant' in de traditie van de Russisch-orthodoxe kerkmuziek, en Gombert vanuit het gregoriaans door het zetten van de even verzen in polyfone stijl, en de oneven verzen in de onbewerkte versie van het Liber Usualis te laten. Pärt schreef zijn Duitstalige Antifonen vanuit het protestante (en Lutherse) gebruik om antifonen voor een magnificat te zingen. Allen wilden hun geloofsbeleving uiten via een muzikale compositie.

Liturgisch sluiten de teksten van de drie composities nauw op elkaar aan. Een van de onderdelen van de Vespers is het Magnificat. In onze uitvoering worden het Magnificat en de grote doxologie uit de Vespers van Rachmaninov weggelaten. De Antifonen (van Pärt) zijn in feite het voorspel op het Magnificat (van Gombert) en zo vinden we alle onderdelen van de tekst van de Vespers weer terug in dit programma.

De stijl van componeren van Pärt en Rachmaninov komt overeen vanwege de homofone structuur zoals we die kennen uit de Russisch-orthodoxe traditie. Alhoewel heel verschillend van stijl hanteren alledrie de componisten het principe van de kleine omvang van melodielijnen. Gombert in polyfone, Rachmaninov en Pärt in hoofdzakelijk homofone stijl.

Door de afwisseling van maar tegelijkertijd sterke link tussen de composities belooft dit een interessant programma te worden, dat beide koren tot zijn recht laat komen in de individuele composities en de samenwerking in de Vespers tot hoogtepunt kan laten komen.

JanJoost van Elburg


JanJoost van Elburg (1962) studeerde koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium onder Barend Schuurman, en zang bij Jelle Draijer, Margreet Honig, Luciënne Bouwman en Ghislaine Morgan. Als dirigent is hij verbonden aan het Lelikoor te Amsterdam, The Reading Bach Choir (Reading UK), The Bartholomew Consort (Oxford UK), The Renaissance Singers (London UK), en vocal coach van Ensemble Coqu te Utrecht, en Worth Abbey School (Worth, UK). Hij is als docent/medewerker verbonden aan de Stichting Buitenkunst en treedt als jurylid op bij muzikale evenementen. Als zanger trad hij met regelmaat op met The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips. Hij werd uitgenodigd door de Nederlandse Ambassade te Sofia (Bulgarije) om het openingsconcert te dirigeren van het European Music Festival 2003, en bij The First International Bach Choral Festival te Leipzig (2005). In april 2006 dirigeerde hij met de Oude Muziek afdeling van het Conservatorium van Terni (Italië) en het Lelikoor de Johannes Passion van J.S. Bach.

Vocaal ensemble Coqu uit Utrecht is een kamerkoor dat bestaat uit ervaren, geschoolde amateurzangers. Het koor werkt met een unieke formule: elk half jaar wordt een andere dirigent uitgenodigd het koor onder zijn of haar hoede te nemen. Dit leidt tot een interessante afwisseling in werkwijze en programmasamenstelling. In het verleden hebben gerenommeerde koordirigenten als Jos van Veldhoven, Anthony Zielhorst, Yt Nicolai en Peter Dijkstra voor het koor gestaan. Coqu heeft door deze aanpak in de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan met muziek uit verschillende stijlperioden. Coqu werkte, in samenwerking met Musica ad Rhenum, mee aan cd-opnames van de Mozart-opera's Ascanio in Alba en La Clemenza di Tito voor het Kruidvat-label. Concerten van Coqu worden regelmatig uitgezonden door Radio 4 en Concertzender.




Website: http://www.coqu.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 24 februari 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 24 februari 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

Open Performance Site 2007


Studenten HKU


Programma

Arthur Wagenaar, Anne-Jan Reijn: Quand il pleut
organ, carillon, electronics
Aliona Yurtsevich, Klaas-Jan Govaart: Dreaming Under the Church Bell
Carillon, prepared piano, electronics
Aleksandra Popovska, Klaas-Jan Govaart: Fall of the House of Usher
live VJ, voice, electronics, theatric/multimedia
Thomas Bensdorp, Luc van Weelden, Fedde ten Berghe: Recorder Quartet
Recorder quartet : Live Electronics
Zohar Heller, Fedde ten Berghe: Piano & Live electronics
Jerke van den Braak: Herder en Schaapje
Uitvoerenden
viola da gamba - Paulina Cerna Huici
baroque violin - Veronika Manova
recorder 1 - Alice Krejci
recorder 2 - ?sa Mor?us
recorder 3 - Ida Hoog
recorder 4 - Inigo Aquilar Martinez
grafische compositie - Jetty van Zwieten
Sjoerd Leijten: Pharmakon
Organ
An Ku: short interludes between other pieces
recorders


Al bijna 10 jaar organiseert de Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk de Open Performance Site als podium voor beginnende musici en nieuwe muziek. Sinds 1999 gebeurt dit in samenwerking met docenten en studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Ook dit jaar zijn er weer verrassend nieuwe combinaties te beluisteren in de oude Nicolaïkerk, zoals orgel en percussie met videobeelden, een geprepareerde piano die de dialoog aangaat met het versterkte en bewerkte geluid van het carillon, blokfluiten worden gecombineerd met electronische klanken, en tussendoor laat het Marcussen-orgel horen dat het in zijn eentje niet onder hoeft te doen voor al dit electronisch geweld.

Kortom, een avond vol verrassingen die u niet wilt missen!


Website: http://www.hku.nl

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 10 maart 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 10 maart 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

Friede, Friede auf der Erde


MUSA


o.l.v. Peter Dijkstra

-

Programma

Johannes Brahms-Drei Gesänge op. 42
Robert Heppener-Nachklänge
Gustav Mahler (bew. Clytus Gottwald)-Die zwei blauen Augen (à16)
Hugo Wolf-Sechs geistliche Lieder
Arnold Schönberg-Friede auf Erden

In het vierde programma sinds zijn oprichting zal MUSA voor het eerst een werk van een contemporaine Nederlandse componist uitvoeren: Nachklänge van Robert Heppener. Dit 16-stemmige werk op tekst van de joodse dichter Paul Celan zal klinken in een programma met werken uit de Duitse Romantische traditie: Drei Gesänge op. 42 van Johannes Brahms, Die zwei blauen Augen van Gustav Mahler in een 16-stemmige bewerking van Clytus Gottwald en de Sechs geistliche Lieder van Hugo Wolf. Het programma zal afsluiten met Arnold Schönbergs hartstochtelijke pleidooi voor de vrede: Friede auf Erden.

In dit programma wil MUSA twee verschillende gezichten van de Duitse muziek en dichtkunst samenbrengen. Literair gezien vinden we in dit programma aan de ene kant de Romantische traditie met zijn thema's als de onbereikbare liefde en de eenzame jeugd. Aan de andere kant vinden we de associatieve dichtkunst van de Roemeens-Franse dichter Paul Celan die 'na Auschwitz' het voor hem welhaast onmogelijke probeerde: de relatie tussen de wereld en het woord herstellen. Ondanks de verschrikkingen van WO II bleef Celan in de Duitse taal schrijven en wist hij zo, oh ironie, in zijn eentje de naoorlogse Duitse dichtkunst opnieuw uit te vinden. In relatie hiermee vinden we tenslotte in Conrad Ferdinand Meyers idealistische tekst Friede auf Erden, de diepe wens om de harmonie onder de mensen terug te winnen.

Het programma opent met Brahms Drei Gesänge opus 42: drie liederen over de nacht, een verzonken stad en een graflied voor de mythische Darthula. Brahms muziek is polyfoon van karakter en is vaak gebaseerd op de Duitse volksmuziek. Aansluitend zal MUSA met Robert Heppeners Nachklänge (1978) een van de beste a capella koorwerken ooit door een Nederlandse componist geschreven, uitvoeren. Heppener heeft Celans tekst verdeeld onder vier koren die bij voorkeur verspreid in de ruimte staan opgesteld. Door het gebruik van die meerkorigheid ontwikkelt hij een aangrijpend spel van vraag en antwoord. MUSA denkt dat Heppeners expressieve muzikale taal door zijn lange melodiebogen en weidse harmonieën uitstekend aansluit bij de Duitse muziek van de rest van het programma.

Na de pauze opent MUSA met Die zwei blauen Augen van Gustav Mahler in een 16-stemmige bewerking van Clytus Gottwald. Dit lied is het laatste lied uit de cyclus Lieder eines fahrenden Gesellen, een cyclus over een jongeling die liefde en verlatenheid niet meer uit elkaar kan houden. Hierna volgen de Sechs geistliche Lieder van Hugo Wolf, de enige koorcyclus van de grote liedcomponist. In deze cyclus wordt een man beschreven die in de stilte van de nacht zijn vertrouwen in zijn geloof en het leven herwint.

Tot slot zal MUSA Arnold Schönbergs Friede auf Erden zingen, een meesterwerk uit de koorliteratuur. De Oostenrijkse componist Schönberg moest in WO II Oostenrijk ontvluchten. Een van de eerste dingen die hij na zijn vlucht deed was, na in 1898 bekeerd te zijn tot het protestantisme, terug te keren tot het joodse geloof. In de oorlog was dit geloof zijn belangrijkste toevluchthaven. De tekst van Friede auf Erden uit 1907 verklankt het beeld van engelenscharen die sinds de verkondiging van Jezus' geboorte eeuwig Vrede op Aarde zingen, en zo, dwars tegen alle geweld en ellende in, een 'helende' invloed op de wereld hebben. Zo vormt dit magistrale koorwerk een optimistische afsluiting van een programma over de diepere krochten van de menselijke ziel en de verschrikkingen van de twintigste eeuw.

Peter Dijkstra en Han Verhaegh

Vocaal ensemble MUSA is in 2005 in het leven geroepen om het muzikale glazen plafond voor de gevorderde amateur te doorbreken. MUSA wil voorzien in de behoefte van gevorderde amateurzangers aan nieuwe muzikale uitdagingen. Om dat te realiseren creëert MUSA een omgeving waarin ambitieuze koorzangers op hoog niveau muziek kunnen maken waarbij kwaliteit, intensiteit en enthousiasme centraal staan.
Er worden twee projecten per jaar uitgevoerd, waarbij in principe een groot project met hoogtepunten uit de koorliteratuur wordt afgewisseld met een programma voor kamerkoor met muziek die zelden wordt uitgevoerd. In korte tijd studeren zangers en dirigent het programma in.
De bezetting verschilt per project, afhankelijk van de programmering. Er is momenteel een pool van meer dan honderd mogelijke deelnemers. De grootte van het ensemble is afhankelijk van de aard van de uit te voeren muziek.

MUSA's debuutprogramma, met de dubbelkorige mis van Frank Martin en motetten van Poulenc en Bruckner, is met succes vijf keer uitgevoerd door het hele land. In juni 2006 volgde het tweede project met onder andere het Concert voor Koor van Alfred Schnittke. In december 2006 werkte MUSA voor het eerst samen met een symfonieorkest, waarmee Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms werd uitgevoerd.

De dirigent van Musa is Peter Dijkstra, tevens oprichter van het ensemble.

Peter Dijkstra
De artistieke leiding van MUSA ligt in de handen van Peter Dijkstra (1978), die in Nederland verder de vaste dirigent is van het 16-koppige herenensemble The Gents. Peter Dijkstra heeft aan de wieg gestaan van MUSA; in 2005 is het koor op zijn initiatief opgericht. Hij begon zelf op jonge leeftijd met zingen in het Roder Jongenskoor. Tot zijn stemmutatie trad hij vaak op als solist, o.a. in een productie van Mozarts Die Zauberflöte bij de Nederlandse Operastichting. Hij studeerde koordirectie, orkestdirectie en solozang aan de conservatoria van Den Haag, Köln en Stockholm en behaalde voor deze studies het diploma summa cum laude met onderscheiding. Masterclasses volgde hij o.a. bij Tonu Kaljuste en Eric Ericsson.
In 2002 werd aan Dijkstra de Kersjes-van de Groenekanbeurs voor jonge orkestdirigenten toegekend en met het winnen van de eerste prijs op de Eric Ericson Competitie 2003 in Stockholm werd zijn internationale carrière in gang gezet. Inmiddels is hij een gewaardeerd gast bij o.a. het Nederlands Kamerkoor, het Groot Omroepkoor, het RIAS Kammerchor Berlijn en Collegium Vocale Gent. Vanaf september 2005 bekleedt Dijkstra de positie van artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks in München. In deze hoedanigheid werkt hij nauw samen met dirigenten als Mariss Jansons, Nikolaus Harnoncourt, Christian Thielemann en Riccardo Muti. Onlangs is hij ook benoemd als vaste gastdirigent bij het Nederlands Kamerkoor en eerste gastdirigent bij het Zweeds Radiokoor. Zijn concertprogramma's kenmerken zich door een breed spectrum aan muziekstijlen. Ook bij gerenommeerde orkesten is hij een graag geziene gast. Hij werd als gastdirigent bij het Münchener Rundfunkorchester, de Bochumer Symphoniker en het Noord Nederlands Orkest uitgenodigd in zowel koor-als orkestconcerten. Toekomstige engagementen zijn o.a. bij het Deens Radiokoor en de BBC Singers.


Toegangsprijzen € 8,- / € 7,- (CJP/Pas 65/U-pas) (Programmaboek inbegrepen).



Website: http://www.musa.nu/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 13 mei 2007 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 13 mei 2007
15:00 uur - Nicolaïkerk

Rondom Henk Badings


PA' dam


o.l.v. Maria van Nieukerken

m.m.v. Wim Dijkstra-orgel

Programma

Merck toch hoe sterck (1957) - Koor a capella
Preludium & Fuga I (1952) - Orgel solo
Dl. 1 uit Three sacred songs (1953) - Alt solo en orgel
Cantiones sacrae et profane dl. 7 - Koor a capella
dl. 2 uit Three sacred songs - Alt solo en orgel
De Vechter (1939) - Koor a capella
Een klein weemoedig lied (1941) - Mannenkoor a capella
dl. 3 uit Three sacred songs - Alt solo en orgel
Preludium & Fuga III (1953) - Orgel solo
Anguish - Koor a capella
Finnigan's wake (1978) - Koor a capella
Satire - Koor a capella

Ter gelegenheid van het 100ste geboortejaar van Henk Badings (1907 - 1987) wil PA'dam extra aandacht besteden aan deze componist, die door zijn houding in de Tweede Wereldoorlog in een ongemakkelijke positie terecht is gekomen. Zijn werken werden min om meer genegeerd en van een daadwerkelijke rehabilitatie is het niet gekomen. PA'dam wil graag een blauwdruk van de koorwerken van Henk Badings verzorgen omgeven door enkele werken voor orgel. Badings schreef nimmer een werk voor koor en orgel, wel voor solostem en orgel.

PA'dam
Sinds de oprichting in 1998 heeft PA'dam, met een hechte kern van professionele zangers, meer dan 35 verschillende programma's uitgevoerd in eigen beheer én op uitnodiging. Daarnaast verzorgt PA'dam ook optredens voor radio en televisie. In 1998 en 2002 zong PA'dam in het live-programma van de AVRO in de Spiegelzaal vanuit het concertgebouw te Amsterdam. In opdracht van de NCRV-televisie zijn er diverse opnames gemaakt voor het programma C-majeur, in samenwerking met barokorkest Concerto d'Amsterdam.
In augustus 2003 werkte PA'dam mee aan de opera I filosofi immaginari van Paisello, die tijdens het Holland Festival Oude Muziek in première ging in Vredenburg te Utrecht.
In 2005 werkte PA'dam mee aan de opera Dido & Aeneas van Henry Purcell op uitnodiging van Xynix opera in het kader van de Vrede van Utrecht. Ook in 2006 zal PA'dam medewerking verlenen aan Xynix' nieuwste productie Orfeo van Monteverdi.


Beiaardrecital Mathieu Daniël Polak 14:00 uur

Programma

I Vrije werken


Johan Wagenaar-Utrechts Jolijt
Albert de Klerk-Drie stukken voor kleine beiaard
Gerard Hengeveld-Vier dansen
Willem Creman-Thema met variaties
Yoneyama - Jinku-Japanse traditional (arr M.Polak)
Iso Bushi- Japanse traditional (arr M.Polak)
Hakata Bushi-Japanse traditional (arr T.Takao)
Oyama no sugi no ko-Japanse traditional (arr M.Polak)


II Zondag 13 Mei 2007 Moederdag


Moederke alleen- J.P.JWierts (arr M.Polak)
I hear mothers's voice-Japanse trad(arr M.Polak)
My jiddische mamma-Joodse trad (arr M.Lewkowitz)


III Rondom Henk Badings


Willem Pijper - leraar van Badings (1894-1947)-Passepied
Hans Kox - leerling van Badings (geb1930)-Canzona uit suite
Henk Badings ( 1907-1987)-Arcadia III - piano (arr M.Polak)



Website: http://www.padam.nu

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 27 mei 2007 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 27 mei 2007
15:00 uur - Nicolaïkerk

Pinksteren en de hoorn des overvloeds


Parnassusensemble


o.l.v. Klaas Stok

Ko Zwanenburg-orgel
Petra Botma-hoorn

Programma

Christoph Förster-Concert voor hoorn en strijkers
Johan Sebastian Bach-Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf BWV 226
J.S. Bach-Trio super: Allein Gott in der Höh sei Ehr' a 2 clav e pedale BWV 663
J.S. Bach-Messe BWV 233 in F

Het concert wordt gegeven door het Parnassus Ensemble in samenwerking met Consensus Vocalis. Deze beroepsensembles hebben al een indrukwekkende samenwerking opgebouwd in een reeks van concerten o.l.v. Klaas Stok, o.a. bekend door zijn werk met het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale uit Gent. Het Parnassus Ensemble en Consensus Vocalis zijn volledig aan elkaar gewaagd.
Op het programma staan het motet Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf BWV 226 en de mis in F, BWV 233 van Johann Sebastian Bach alsmede het hoornconcert van Christoph Förster.

Het aandeel voor het koor is in dit programma groot en uitdagend. De complexiteit en bondigheid van het achtstemmige motet vragen virtuositeit en een grote flexibiliteit om de abrupte stemmingswisselingen over te brengen, waarbij de betekenis van ieder woord tot uitdrukking moet worden gebracht. Kenmerkend voor dit werk is de manier waarop Bach in dansachtige bewegingen de lof van God bezingt. Zijn bespiegelingen over de dood en het hiernamaals getuigen van groot vertrouwen.
De tekst is een citaat uit een brief van de apostel Paulus aan de Romeinen, waarin wordt beschreven, hoe de Heilige Geest ten behoeve van de gelovigen voorspraak is bij God de Vader.
Er zijn vier delen. Het eerste deel wordt bepaald door luchtige melismen, die de werking van de H. Geest tot uitdrukking brengen. Het tweede deel laat horen wat in woorden onzegbaar is: het gestamel van de mens wordt door de H. Geest omgezet in het welluidendste pleidooi. In de volmaakte dubbelfuga van het derde deel getuigt Bach van zijn groot geloof en optimisme. Dit derde deel gaat naadloos over in Luthers koraal Du heilige Brunst, süsser Trost.

De mis in F behoort tot de zogenaamde Lutherse missen, die tweedelig zijn want alleen Kyrie en Gloria zijn gecomponeerd. Het is een parodiewerk, waarin Bach de mooiste delen uit zijn cantates heeft verzameld en voorzien heeft van Latijnse teksten. Het orkest bestaat uit strijkers, hobo?s en hoorns. De omvangrijke vierstemmige koren worden in het Gloria onderbroken door aria?s voor bas, sopraan en alt.
Indringend klinken de misereres in de sopraanaria, waarin de mens zich in steeds andere bochten lijkt te wringen in zijn smeekbede om ontferming. In de aria voor alt Quoniam tu solus sanctus? horen we een duet tussen de soloviool en de alt.

Christoph (Heinrich) Förster (1693-1745) is een Duits componist afkomstig uit Thüringen.
Hij was leerling van Johann David Heinichen en van de organist Georg Friedrich Kaufmann.
Förster was hofkapelmeester in Merseburg of Rudolstadt en heeft dit hoornconcert waarschijnlijk geschreven voor een hoornist uit dat orkest.
Het is geschreven voor natuurhoorn. De hoornist moest over een zeer goede stoptechniek beschikken om dit virtuoze werk te kunnen spelen.
Förster heeft 12 concerten geschreven, waaronder dit hoornconcert, dat bestaat uit 3 delen:
1. Con discretione
2. Adagio
3. Allegro

Ook op moderne hoorn is het concert technisch zeer lastig uit te voeren. Het is geschreven voor het hoge register van het instrument.
Het hoornconcert van Förster wordt gespeeld door Petra Botma.

Consensus Vocalis is midden jaren tachtig ontstaan op initiatief van de Stichting Twentse Matthäus Passion te Oldenzaal met als doel het jaarlijks uitvoeren van de 'Matthäus Passion'. Later werd het koor ook ingezet voor de uitvoeringen van het 'Weihnachtsoratorium' van Bach in Oldenzaal.
Consensus Vocalis heeft steeds met belangrijke koordirigenten gewerkt: Jos van Veldhoven, Hans van den Hombergh, Daniël Reuss en anderen. Na het aantreden van Klaas Stok als repetitor is een samenwerking tot stand gekomen met het Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend, waardoor het koor zich ontwikkeld heeft tot een veelzijdig ensemble, dat samenwerkt met verschillende orkesten en ook concerten buiten de regio Twente heeft gegeven, o.a. in Amsterdam, Utrecht, Deventer, Naarden en Zagreb.
Nog altijd is Consensus Vocalis een projectkoor: voor elke productie wordt het koor opnieuw samengesteld op basis van het aantal beschikbare en benodigde zangers. Het gaat hierbij om conservatoriumstudenten zang, afgestudeerde musici en een aantal zeer goede amateurs.

Klaas Stok studeerde aan de conservatoria te Arnhem, Den Haag en Rotterdam Als organist behaalde hij verschillende hoofdprijzen op nationale en internationale concoursen, ook voor improvisatie en gaf hij concerten in binnen- en buitenland, en maakte hij opnames voor radio, televisie en CD. Als (stads)organist te Zutphen is hij vaste bespeler van het beroemde barok-orgel in de St. Walburgiskerk.
Klaas Stok is als dirigent en artistiek leider verbonden aan verschillende koren, zowel amateur, als semi-professioneel en professioneel. In het bijzonder legde hij zich toe op het uitvoeren van de werken van J.S. Bach en werken uit de klassieke periode. Bij deze concerten werkte hij veelal samen met Concerto d'Amsterdam en met tal van internationaal befaamde solisten, o.a. in het Concertgebouw te Amsterdam. Hiernaast legde hij zich toe op het uitvoeren van 20e eeuws repertoire en dirigeerde hij verschillende premières.
Klaas Stok is als koorleider verbonden aan het Nederlands Kamerkoor. Dit jaar dirigeert hij het Nederlands Kamerkoor met premières van nieuwe Nederlandse composities, o.a. in Parijs. Ook werkt hij regelmatig als repetitor bij het Collegium Vocale Gent. In samenwerking met de Vlaamse conservatoria en de Vlaamse Filharmonie te Antwerpen richtte hij met Philippe Herreweghe de ?Kooracademie? op.
Voor zijn verdiensten op cultureel gebied werd Klaas Stok onlangs de cultuurprijs van de stad Deventer toegekend (de Gulden Adelaar).

Petra Botma (1962) studeerde hoorn aan de Muziek Pedagogische Academie te Leeuwarden en aan het Conservatorium te Zwolle, waar ze cum laude afstudeerde als Uitvoerend Musicus.
Al tijdens haar studie heeft ze veel geremplaceerd in diverse Nederlandse symphonie orkesten.
Van 1990 tot 2002 was zij plaatsvervangend eerste hoornist in Het Gelders Orkest, momenteel is zij eerste hoornist in het Radio Filharmonisch Orkest en hoofdvakdocent aan het conservatorium ArtEZ te Zwolle.
Ook speelt ze vaak in het Nederlands Blazers Ensemble, het Nieuw Ensemble en het Hillstreet Brass Ensemble.
Verder treedt ze regelmatig op als solist met zowel amateur- als professionele orkesten.

Ko Zwanenburg bespeelt het orgel. Zwanenburg studeerde piano, orgel en kerkmuziek bij onder andere Jan Welmers, Bert Matter en Elly Kooiman. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van twintigste eeuwse muziek. Hij is cantor van de Marcuskerk en cantor-organist van de Nicolaïkerk. Daarnaast is hij werkzaam als begeleider, als solist en als docent orgel en piano


Beiaardrecital Moshé Lewkowitz 14:00 uur


1. Zes Nederlandse liederen uit de 18' eeuw van A.Mahaut
Gelykenis
Aen Rosaniere
Geval
Herderszang
Minnezang
Aenmerking

2. Drie Franse melodiëen

L'amour s'envoie-J.B.Weckerlin(1821-1910)
Que ne suis-je la fougère "
Pavane uit "ma mère l'oye"-M.Ravel(1875-1937)

3. Drie door een vioolmethode bekend geworden werken:

Sarabande-G.Tartini(1692-1770)
La Villageoise-J.Ph.Rameau (1683-1746)
Mélodie-Ch.de Bériot (1802-1870)

4. Muziek uit Oost Europa

Slowaaks lied-B.Bartok(1881-1940)
Chanson Triste -P.I.Tsjaikofski(1840-1893)
Ancient Dance-D.Kabalewski (1904-1987)
Thema met variaties-M.Glinka(1804-1857) /M.Lewkowitz

5. Muziek uit de "Roaring sixties"

Love me tender-E.Presley
Mad on my -Maria R.Tottemham
Josie-J.Donovan
There but for fortune-J.Baez/Ph.Ochs
Suzanne-L.Cohen

6. Medley van bekende jiddische en joodse melodieën


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 24 juni 2007 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 24 juni 2007
15:00 uur - Nicolaïkerk

Jan Welmers 70 jaar


Een weekendproject rondom Jan Welmers


Programma

Muziek voor twee klavecimbels (1974)
Querelles voor blokfluit en marimba (1982)
Running voor viool en orgel (2002)
Licht & Donker V voor trompet en orgel (2005)
Music for organ and percussion (1973)

De in Utrecht woonachtige componist Jan Welmers wordt zeventig in 2007. Welmers is één van de weinige Nederlandse componisten van orgelmuziek van werkelijk internationaal niveau. Hij is de enige, die de belangrijke twintigste-eeuwse stroming van de minimalmuziek op uiterst effectieve en unieke wijze binnen de orgelmuziek een plaats heeft gegeven. Daarnaast is Jan Welmers jarenlang als orgeldocent verbonden geweest aan het Utrechts Conservatorium. Tal van jonge organisten werden door zijn enthousiasme gegrepen door hedendaagse muziek.
Redenen genoeg om ter gelegenheid van Welmers' zeventigste verjaardag hem en zijn composities in het zonnetje te zetten middels een klein Welmersfestival in Utrecht met o.a. een concert in de Nicolaïkerk, waarin ook aandacht wordt geschonken aan een minder bekende zijde van zijn oeuvre namelijk de kamermuziek, zodat een zo divers en kleurrijk mogelijk beeld kan worden gegeven van zijn werk. Medewerking verlenen de klavecinisten Jan en David Jansen, de violiste Marijke van Kooten, de slagwerkers Frederike de Winter, Johan Faber en Herman Halewijn, de blokfluitiste Brechtje Roos, de trompettist Anton Weeren en de organisten Ko Zwanenburg en Jan Hage.


Bij het grote publiek geniet Jan Welmers vooral bekendheid als componist van orgelwerken. Hij schreef echter werken voor tal van andere instrumenten en bezettingen. Het is goed om ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag een dwarsdoorsnede van zijn oeuvre te geven. Daardoor ontstaat een afwisselend en boeiend programma, dat een klankbeeld geeft van ontwikkelingen die Welmers heeft doorgemaakt.
In het eerste gedeelte van het programma klinken twee vroege kamermuziekwerken van Welmers. Muziek voor twee klavecimbels schreef hij in 1974 voor Jan Jansen en Lien van der Vliet. De twee klavecinisten voeren in dit werk een muzikaal gesprek, waarbij ze over en weer op elkaar reageren. Zoals de titel aangeeft is ook Querelles een muzikale confrontatie, in dit geval tussen blokfluit en marimba.
De beide Marcussen-orgels van de Nicolaïkerk komen in het tweede deel van het programma aan bod, zowel solistisch als in combinatie met andere instrumenten. Jan Welmers licht Running voor viool en orgel zelf als volgt toe: "Zoals de titel aangeeft, verloopt deze muziek snel en onrustig. Op gezette tijden wordt de bewegingsstroom echter onderbroken om plaats te maken voor andersoortige bewegingen zoals dans, drie oude hymnen en later in het stuk een koraal. Het stuk eindigt met een korte reeks van snelle figuren die kruiselings naar boven en naar beneden rennen en in het niets verdwijnen." Licht en Donker V ging op 10 juni 2006 in première en is daarmee het meest recente werk van Jan Welmers. Het maakt onderdeel uit van de grote compositiecyclus Licht en Donker. Het programma besluit met Monologen, Dialogen, een grootse, kleurrijke compositie met grote contrastwerkingen en tegelijkertijd een grote spanningsboog.

De muziek van Jan Welmers wordt met enige regelmaat in de Nicolaïkerk uitgevoerd. Logisch, want de schitterende akoestiek van de kerk en de heldere klank van de beide Marcussen-orgels vormen een ideale combinatie om de werken van Jan Welmers tot klinken te brengen. Als organist weet Welmers optimaal gebruik te maken van de specifieke klankmogelijkheden van een grote kerkruimte zoals de Nicolaïkerk. Bovendien kunnen de twee Marcussen-orgels tijdens dit concert gebruikt worden. Welmers' kamermuzikale werken vragen om een meer intieme locatie met een bescheidener akoestiek. Ook daarover beschikt de Nicolaïkerk: het zuidertransept is uiterst geschikt voor kamermuziek. Zowel kerk als orgels zullen tijdens dit concert dus optimaal benut worden.

Jan Welmers werd geboren op 6 juli 1937 te Zuidlaren. Hij studeerde orgel aan het Gronings conservatorium bij Wim van Beek en aan het Utrechts conservatorium bij Cor Kee. Daarna studeerde hij compositie bij Kees van Baaren. Jan Welmers was lange tijd organist van de Grote of St. Stevenskerk te Nijmegen. Van 1974 tot 1998 was hij docent voor het hoofdvak orgel en orgelimprovisatie aan het Utrechts conservatorium. In 1966 won Welmers het Nationaal Orgelimprovisatieconcours te Bolsward. Op 22 oktober 2005 ontving hij de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs in de Oude Kerk te Amsterdam, vanwege zijn grote betekenis voor de nationale en internationale orgelcultuur.
Uit zijn omvangrijke orgeloeuvre blijkt, dat Welmers niet tot de componerende organisten behoort die traditiegebonden en liturgisch georiënteerde muziek schrijven. Welmers richt zich op wat om hem heen gebeurt in de hedendaagse muziek. Hij laat zich voortdurend beïnvloeden door actuele tendensen. Zijn werk geeft dan ook een veelzijdig beeld van stromingen die de afgelopen decennia in de hedendaagse muziek actief waren. Zo gebruikt hij clusters en grafische notatie (Sferen '70), twaalftoonstechniek en serialiteit (Passacaglia), repetitieve techniek (Laudate Dominum, Sequens, Litanie) en citaten (Transformaties, Reflectie, 'Von Gott will ich nicht lassen'). Ondanks deze invloeden slaagt Welmers erin door een persoonlijke verwerking een eigen geluid te laten horen.
Naast orgelwerken schreef Jan Welmers kamermuziek, waaronder Muziek voor 2 klavecimbels en Querelles. Ter gelegenheid van het 8ste Internationale Congres voor Beiaardiers schreef hij in 1989 Songs voor drie beiaards en luidklokken.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 29 juli 2007 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 29 juli 2007
15:00 uur - Nicolaïkerk

Psalms and Songs

Pauline van der Werff-sopraan
Stephen Taylor-orgel
Anne van Eck-viool

Programma

J.S. Bach-?Wie zittern und wanken? (uit Cantate BWV 105)
A. Honegger-Trois Psaumes
R. Vaughan Williams-Housman songs
G. Holst-Four songs for voice and violin

In een programma met een aantal zelden uitgevoerde liederen, worden religieuze en wereldlijke teksten naast elkaar geplaatst.
De piëtistische gedachten van de zondaar, getoonzet in de aria Wie zittern und wanken uit cantate 105 van J.S. Bach (1685-1750) worden beantwoord in drie psalmzettingen van de Zwiterse componist Arthur Honegger (1892-1955): in zijn zetting van deze bevrijdende teksten maakte Honegger dankbaar gebruik van de melodieën van het zestiende-eeuwse Geneefse Psalter; deze melodieën blijven duidelijk herkenbaar binnen Honeggers geraffineerde harmoniek.
Evenals Honegger, voltooide de Engelse componist Ralph Vaughan Williams (1872-1958) zijn compositiestudie bij Maurice Ravel in Parijs. Van Vaughan Williams klinken enkele wereldlijke liederen uit de Eight Housman songs voor zang en viool. Deze componist begon in 1903 Engelse volksliederen te verzamelen. Hij geloofde in een kunst die op nationale bodem opbloeit en gevoed wordt door het leven van de gemeenschap. Vaughan Williams en Gustav Holst (1874-1934) ontmoetten elkaar op het Royal College of Music en sloten daar vriendschap voor het leven. Holst was gefascineerd door de enorme afstanden in het heelal, door de symbolische betekenis van de planeten en door de invloed daarvan op de mens. Van hem klinken de Four songs for voice and violin.

Paulien van der Werff (sopraan) studeerde zang aan het Utrechts Conservatorium bij Meinard Kraak. In 1999 voltooide zij de studie Barokzang bij Peter Kooij en Max van Egmond aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Zij concerteerde in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Marokko en heeft gewerkt met de dirigenten Daniel Reuss, Jaap ter Linden en Peter Dijkstra. Momenteel wordt Paulien van der Werff gecoached door Maria Acda.

Stephen Taylor was koorjongen aan de kathedraal van Bristol en Organ Scholar van Jesus College, Oxford. In Nederland studeerde hij bij Ewald Kooiman, Nico van den Hooven en Jan Welmers. In 1977 behaalde hij de Prix d'Excellence in Utrecht. Hij is organist van de Utrechtse Nicolaïkerk en werkzaam als solist en continuo-speler. Daarnaast publiceerde Taylor een methode voor praktische harmonisatie en diverse artikelen. Recentelijk werd zijn Engelse vertaling van Ton de Leeuws Muziek van de twintigste eeuw door de Amsterdam University Press uitgegeven.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 4 augustus 2007 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 4 augustus 2007
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Marijn Slappendel (Culemborg)

Concert in de serie Zaterdagmiddag orgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

 

Top


 


zaterdag 11 augustus 2007 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 11 augustus 2007
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Stephen Taylor (Utrecht)

Concert in de serie Zaterdagmiddag orgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

 

Top


 


zaterdag 18 augustus 2007 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 18 augustus 2007
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Marcel Verheggen (Maastricht)

Concert in de serie Zaterdagmiddag orgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

?Fantastische vormen in perspectief?

Sweelinckorgel


Marco Antonio Cavazzoni (ca. 1490-1570)
Salve Virgo

Andrea Gabrieli (1510-1586)
Ricercar arioso

Giovanni de Macque (ca. 1550-1614)
Capriccio

Anonimo - uit de orgeltabulatuur van Lüneburg (1650)
Präambulum



Hoofdorgel


Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in D (BuxWV 139)
Magnificat noni toni (BuxWV 205)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Allein Gott in der Höh sei Ehr (BWV 663)
Praeludium et Fuga in D (BWV 532)



 

Top


 


zondag 19 augustus 2007 15.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 19 augustus 2007
15.00 uur - Nicolaïkerk

Il Quartetto Barocco


Il Quartetto Barocco


Ronald Moelker-blokfluiten
Norbert Kunst-fagot en dulciaan
Andrew Read-violone en contrabas
Stephen Taylor-orgel en clavecimbel

Vier leden van het inmiddels vermaarde Il Concerto Barocco vormen Il Quartetto Barocco. Ronald Moelker (blokfluiten), Norbert Kunst (fagot & dulciaan), Andrew Read (violone & contrabas) en Stephen Taylor (orgel & clavecimbel) zijn musici die de wereld van de barokke uitvoeringspraktijk kennen als hun broekzak. Vele bekende ensembles mochten van hun kwaliteiten gebruik maken. Nu, met de vorming van Il Quartetto Barocco, zijn deze kwaliteiten gebundeld.
Het resultaat is een spontaan, enthousiast, energiek, virtuoos en verrassend spelend gezelschap waar nieuwe wegen niet geschuwd worden. Regelmatig worden invloeden vanuit andere muziekstijlen toegelaten. Zo is de jazz voor de solisten van het ensemble een veelvuldig gesproken taal. Maar ook de puurheid van esoterische klanken wordt niet gemeden. Uitermate spannend.

Het eerste programma wat Il Quartetto Barocco zal presenteren bestaat in hoofdlijnen uit populaire werken uit de barok. Zo zal Vivaldi's virtuoze trio voor blokfluit, fagot en basso continuo ten gehore worden gebracht, staan fantasievolle duetten van de grote meester Telemann op het programma en wordt een speciaal bewerkte suite uit Händel's Watermusick gespeeld.

Ronald Moelker (blokfluit) studeerde in de Den Haag. Het van Wassenaerconcours is door hem gewonnen en met het projectensemble Super Librum maakte hij furore. Naast de blokfluit is de saxofoon een belangrijke muzikale uitlaatklep. Bigband en jazzcombo's maakten regelmatig gebruik van zijn warme saxofoonklank.

Norbert Kunst (fagot) studeerde in Utrecht. Ensembles als Musica Antiqua Köln, Les Arts Florissants en de Nederlandse Bachvereniging profiteerden van zijn muzikale aanwezigheid. Naast blokfluit dirigeert hij het Praetorius Ensemble (Leiden) en coacht hij de renaissanceblazers van de Stadspijpers Hertogenbosch.

Andrew Read (contrabas & violone) studeerde in Australië. Hij kwam naar Nederland om zich te bekwamen in de barokke contrabas en de violone. In 2001 nam hij het initiatief tot de oprichting van Il Concerto Barocco. Een nieuwe op authentieke instrumenten spelend barokorkest gevestigd te Hengelo. Naast zijn activiteiten als barokbassist speelt Andrew zeer regelmatig jazz met zijn eigen trio.

Stephen Taylor (orgel & clavecimbel) studeerde in Utrecht. In zijn jeugd was hij koorjongen in Engeland, na zijn studie orgel aanvaardde hij een baan als organist van de Nicolaïkerk. Een functie die hij nog altijd bekleedt. Stephen treedt regelmatig op als solist en als continuospeler van diverse gespecialiseerde ensemble.



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 25 augustus 2007 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 25 augustus 2007
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Ko Zwanenburg (Utrecht)

Concert in de serie Zaterdagmiddag orgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk


?Bach, de bewerker...?


Sweelinckorgel

J.S. Bach (1685-1750)
Partita diversa sopra: O Gott, du frommer Gott (BWV 767)



Hoofdorgel

J.S. Bach
Trio in G (BWV 1027)

De Schüblerkoralen:
a. Wachet auf ruft uns die Stimme (BWV 645)
b. Wo soll ich fliehen hin
oder Auf meinen lieben Gott (BWV 646)
c. Wer nur den lieben Gott lä?t walten (BWV 647)
d. Meine Seele erhebt den Herrn (BWV 648)
e. Ach bleib' bei uns, Herr Jesu Christ (BWV 649)
f. Kommst du nun Jesu vom Himmel herunter (BWV 650)

Concert in a, a 2 Clav et Pedale sopra A. Vivaldi (BWV 593)
Allegro - Adagio - Allegro




 

Top


 


zaterdag 1 september 2007 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 1 september 2007
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Jetty Podt (Nijmegen)

Concert in de serie Zaterdagmiddag orgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk


?Mariken van Nieumegen?


Sweelinckorgel

Anonymus (13e eeuw)
Estampie Retrové

Anonymus (plm. 1500)

J.P. Sweelinck (1562-1621)
Malle Sijmen

J.P.Sweelinck (1562-1621)
Pavana Lachrimae


Hoofdorgel

J.S. Bach (1685-1750)
Meine Seele erhebt den Herren (BWV 648)

Peter Eben (1929)
Uit ?Faust?: deel V, Studentenlieder

J.S. Bach
O Mensch, bewein dein Sünde gro?

Olivier Messiaen (1908-1992)
Le banquet céleste

J.S. Bach
Preludium en fuga in G (BWV 541)

M.m.v. Wam de Moor, voordracht




 

Top


 


zondag 2 september 2007 11:45 uur - Nicolaïkerk


zondag 2 september 2007
11:45 uur - Nicolaïkerk

Bach-cantate concert


Cappella di San Pietro


o.l.v. Daniel Reus

Esther Ebbinge, Paulien van der Werff-sopraan
Saskia Kruysse,Dorien Lievers-alt
Gerben Houba,Henk Westland-tenor
Martijn de Graaf Bierbrauwer,Marc Pantus-bas
Elisabeth Ingenhousz,Hans Lub-viool
Saskia Moerenhout,Frances Thé-viool
Niek Idema-altviool
Barbara Kernig-cello
Jan Hollestelle-contrabas
Abigail Graham,Sarah Assmann-hobo
Yukiko Murakami-fagot
Helen macDougall,Harry Hoegee-hoorn
Jan Paul de Leeuw-orgel

Programma

Wie schön leuchtet der Morgenstern BWV 1 (aanvang 10.00 uur)
Missa in F BWV 233 (aanvang 11.45 uur)

Traditiegetrouw sluit de serie Zomerconcerten met een cantate van Johann Sebastian Bach. Wij bieden onze bezoekers een gratis concert aan in aansluiting op de cantatedienst van de kerkelijke gemeente (aanvang 10:00 uur).

Uitvoerenden
De Cappella di San Pietro werd in 1993 opgericht en bestaat uit een groep van acht zangers en diverse instrumentalisten, naargelang het uit te voeren programma. De zangers nemen zowel koor- als solopartijen voor hun rekening. De meesten van hen zijn actief in ensembles als Collegium Vocale Gent, The Amsterdam Baroque Choir en De Nederlandse Bachvereniging. Het instrumentaal ensemble is enkelvoudig bezet en speelt op oude instrumenten of kopieën daarvan. De leden spelen in verschillende vooraanstaande barokorkesten. In de afgelopen jaren hebben diverse prominente jonge dirigenten het jaarlijks Bach-concert gedirigeerd: o.a. Daniël Reuss (2000, 2001, 2003), Jaap ter Linde (2004) en Peter Dijkstra (2002, 2005, 2006).


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 8 september 2007 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 8 september 2007
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Ko Zwanenburg (Utrecht)

Concert in de serie Zaterdagmiddag orgelconcerten. Speciaal ter gelegenheid van Monumentendag: korte demonstraties en concerten om 12:00, 13:00, 14:00 en 15:00 uur. De concerten zijn gratis toegankelijk

 

Top


 


zondag 9 september 2007 13:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 9 september 2007
13:00 uur - Nicolaïkerk

Uitfeest

Het nieuwe culturele seizoen komt er weer aan: tijdens het Uitfeest alvast een voorproefje. In de Nicolaikerk wordt het volgende programma uitgevoerd.

13.00 - 13.45 uur Muziek uit Venetië
Het ensemble Soluna voert de luisteraars mee terug in de tijd en brengt het 16e en 17e eeuwse Venetië opnieuw tot leven. Op het programma staan werken van oude meesters, o.a. D. Castello, A. Gabrieli en B. Marini. De dynamiek van de internationaal vermaarde muziekstad is na een paar eeuwen nog steeds voelbaar. De werken worden uitgevoerd in de combinatie blokfluit (Yvonne Rietbergen), viool (Anna Eunjung Ryu), cello (Agnieszka Oszanca) en orgel (Emi Matsumoto).

14.00 - 15.00 uur Beiaardbespeling door Arie Abbenes
De vaderlandse geschiedenis wordt tot klank gebracht op de Hemonybeiaard (1649) van de Klaaskerk.

15.00 - 15.45 uur Music and space
Beide Marcussen-orgels, die de kerk rijk is, worden tegelijkertijd bespeeld: muziek van Piet Kee, componist en oud-organist van de Sint Bavo in Haarlem.
U kunt onder andere luisteren naar zijn compositie ?Network? voor 2 orgels, blokfluit en saxofoon uitgevoerd door Robert de Bree blokfluit, Marijke Kroon saxofoon en Harmen Trimp en Dorien Schouten orgel.

17.00 - 17.45 uur Vesper
Tijdens de vesper zingt de Vespercantorij van de Nicolaïkerk o.l.v. Ko Zwanenburg hoogtepunten uit de Engelse koorliteratuur van de 19e en 20e eeuw.
Onder andere de anthem 'Greater love hath no man' van John Ireland, 'Thou will keep him in perfect peace' van Samuel Wesley en 'God be in my head' van John Rutter
De organist is Jan Hage






Website: http://www.uitfeest.nl

 

Top


 


zondag 21 oktober 2007 13:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 21 oktober 2007
13:00 uur - Nicolaïkerk

Festival voor de Wind

Voor de tweede keer het FESTIVAL VOOR DE WIND in Utrecht. In 2005 schreven de kranten over deze Culturele Zondag: "kerken puilen weer eens uit" en "de kwaliteit was voorbeeldig en de diversiteit van ongewone orgelprogramma's groot." Na twee jaar is het de hoogste tijd om opnieuw de deuren te openen, de muziek door Utrecht te laten waaien en te genieten van dans, theater, film en zelfs acrobatiek in combinatie met oude en nieuwe orgelmuziek. Bijzonder aan deze Culturele Zondag is de presentatie van maar liefst vier premières van voorstellingen die speciaal voor dit festival zijn gemaakt. Toegang is gratis!

Utrecht bezit waardevol cultuurgoed dat we weinig horen en zien: orgels. Veel mensen denken dat orgelmuziek saai is. Deze Culturele Zondag toont echter aan dat het orgel nog steeds een grote intrinsieke waarde heeft en een springlevend en een inspirerend facet van het Nederlandse culturele leven kan zijn.

FESTIVAL VOOR DE WIND: EEN FIJNZINNIG PROGRAMMA MET NIEUWE IDEEëN EN MAKERS.
Programmeur en organist Reitze Smits bewerkte speciaal voor het festival repertoire uit de vorige eeuw, muziek die juist niet voor orgel werd gecomponeerd. Door werken van Satie, Poulenc en Milhaud te bewerken voor orgel, krijgt deze muziek een nieuwe toon. Dankzij de combinatie met dans, acrobatiek of theater krijgt het orgel een grotere actieradius.

PREMIERE: THE ORGAN DANCES / Dance Works Rotterdam. Deze voorstelling in choreografie van Ton Simons bouwt voort op het overweldigende succes van het locatieproject Mind and Matter. Naast een speciaal voor het orgel bewerkte uitvoering van La Création de Monde, biedt de voorstelling ook orgelimprovisaties bij choreografieën, Mozart en de onvermijdelijke en immer inspirerende Bach. Te zien om 13.00 en 17.00 uur in de Nicolaïkerk.

PREMIERE: DER WIND HAT MIR EIN LIED ERZäHLT / Jeroen Manders. Een revueachtige show met het orgel als middelpunt. Inspiratie en verbindende factor zijn de 30er jaren van de vorige eeuw, zoals het lied van cabaretzangeres Zarah Leander Der Wind hat mit ein Lied erzählt. Dans, circus, acrobatiek en zang in combinatie met orgelmuziek. De diverse fragmenten worden met elkaar verbonden door acrobaat Jeroen Manders. Te zien om 14.15, 15.45 en 17.15 uur in de Janskerk.

PREMIERE: DIDGEREDOO / Aurelia Saxofoonkwartet
Naast het werk van Milhaud kunnen bezoekers ook genieten van een wereldpremière: Didgeridoo, een nieuwe compositie van Gerard Beljon. "Zowel de didgeridoo als orgel en saxofoon maken gebruik van een buis. Door bij het orgel twee registers af te wisselen en de saxen dezelfde toon te laten spelen, ontstaat er een rustig, schommelend ritme dat doet denken aan de didgeridoo. Dit stuk is gebaseerd op de klank, de eenvoud en de schoonheid van een enkele toon waaruit een wereld van muziek kan voortkomen." Te zien om 15.30 uur in de Domkerk.

PREMIERE : De Filosoof / Erik Heijerman
Satie was een opvallende verschijning in het Parijs van de jaren '20. Deze barpianist en componist wilde breken met dweperige romantiek. In Socrate, drie liederen voor mezzosopraan en piano of ensemble (hier bewerkt voor orgel) toont hij zich muzikaal een filosoof. Beschouwelijk, bijna afstandelijk en daardoor aangrijpend wordt de dood van Socrates (die werd verplicht de gifbeker te drinken) verklankt. Erik Heijerman zal als aanstekelijk verteller, musicus en filosoof deze Satie en Socrates voor ons tot leven roepen. Special Guest: mezzosopraan Charlotte Riedijk. Nicolaïkerk, 15.00 uur.

NAAST DEZE PROGRAMMA'S is Theatercompagnie Barrevoet te zien in de Geertekerk met ECHO, poëtisch en beeldend locatietheater over mensen en hun herinneringen (18.15 en 20.30 uur). Organist Joost Langeveld - expert in het begeleiden van stomme films- brengt de avant-garde film Ménilmontant (1925) tot leven in de Pieterskerk (18.45 en 20.00 uur).

Dit evenement maakt geen deel uit van de reguliere serie Nicolaiconcerten

Website: http://www.culturelezondagen.nl

 

Top


 


zondag 11 november 2007 16:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 11 november 2007
16:00 uur - Nicolaïkerk

De legende van Sint Maarten


Vocaal Talent Nederland


o.l.v. Suzanne Verburg en Wilma ten Wolde

Gerrie Meijers-orgel

In de sfeervolle Nicolaïkerk vindt een concert plaats rond Sint Maarten. De zangers van Vocaal Talent Nederland (Nationaal Jongenskoor, Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jeugdkoor) nemen het publiek mee naar het Sint Maartensfeest met Gregoriaans, traditionele Sint Maartensliederen en lampions, de Missa Brevis van Benjamin Britten en andere klassieke koormuziek.

Een 60 minuten durende lust voor het oog en het oor met zang door de meest talentvolle jonge musici van ons land ! Voorafgaande aan het concert vindt een Sing-In plaats voor kinderen rond Sint Maartensliederen. Leiding is in handen van docenten van Vocaal Talent Nederland. Aanvang 15.15 uur.

Prijs: € 7,50 voor volwassenen, € 2,50 voor kinderen (incl. deelname Sing-In). Kaartverkoop aan de kerk.

Deze evenementen maken deel uit van het festival Stadsevenement Sint Maarten 2007

Organisatie
Sint Maartensberaad Utrecht
Città della Musica Utrecht


Informatie
www.stmaartenstadutrecht.nl
www.utrecht-muziekstad.net
VVV Utrecht: 0900-1288732


Website: http://www.vocaaltalent.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 17 november 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 17 november 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

Zing & Slagwerk


Asko Kamerkoor
o.l.v. Jos Leussink


m.m.v. Arnold Marinissen-slagwerk

Programma

Mary Finsterer (*1962)-Omaggio alla Pietà voor zes zangers en slagwerker (1993)
Piet-Jan van Rossum (*1966)-nieuw werk voor slagwerker
Wouter Snoei (*1977)-Waan voor twaalf zangers, slagwerker en elektronica
Morton Feldman (1926-1987)-Christian Wolff in Cambridge voor vierstemmig koor (1963)
Marko Ciciliani (*1970)-Crash voor een zingende slagwerker (2007)
Arnold Marinissen (*1966)-Ei voor koor, slagwerker en elektronica
Fran?ois-Bernard M?che (*1935)-Danaé voor twaalf zangers (allen ook slagwerk) en slagwerker (1970)

Uit instrumentale en elektronische muziek van de afgelopen eeuw blijkt dat ruis niet alleen een vervelend bijverschijnsel van de klankproductie is, maar dat het ook doelbewust ingezet kan worden. Het slagwerk, ruisopwekker bij uitstek, dient allang niet meer alleen als ritmische begeleiding, maar kent inmiddels een eigen, op zijn ruismogelijkheden toegespitst repertoire. Luister naar een zingende slagwerker en slagwerkende zangers met een toefje elektronica. Een samenwerking van Arnold Marinissen en het Asko Kamerkoor.

? (-) zangers leren eerst tonen te maken. Die onderbreken we vervolgens met verschillende ruisgeluiden. De tonen worden klinkers genoemd, de ruisgeluiden medeklinkers. De medeklinkers kunnen worden gecombineerd in sociaal geaccepteerde patronen die een betekenis hebben, als aanvulling op de schoonheid die de tonen kunnen hebben. Dit alles maakt zang tot een kunst die muziek en literatuur combineert. Andere instrumenten produceren ook ruis. Maar die heeft geen symbolische betekenis en leidt af van de schoonheid van het geluid.?
Aldus de bekende zangpedagoog William Vennard in zijn opzienbarende boek Singing, the Mechanism and the Technic (1967).
Vennards beweringen over de ruisproductie van instrumenten en stemmen kloppen voor een groot deel, gelukkig voor de muziek. Maar wat betreft de instrumentale en elektronische muziek blijkt uit het repertoire van de afgelopen eeuw, dat ruis doelbewust gecomponeerd kan worden, en dat die niet alleen een vervelend bijverschijnsel van de klankproductie is.
Het slagwerk, ruisinstrumenten bij uitstek, dient allang niet meer alleen als ritmische begeleiding, maar kent inmiddels een eigen, op zijn ruismogelijkheden toegespitst repertoire.
Zoals uit het repertoire van het Asko Kamerkoor blijkt, hebben vele componisten ook de ruis van stemmen goed weten te componeren met een muzikaal symbolische betekenis, los van die van de taal.

Het ligt in de lijn van het Asko Kamerkoor een programma samen te stellen waarin stemmen, slagwerk en elektronica worden gecombineerd en waarin de wereld van de ruisklanken tot onderwerp wordt gemaakt. Centraal in Zing- & Slagwerk staat Nederlands beste slagwerker Arnold Marinissen, over wie de pers schreef: ?Marinissen is een slagwerker die duizend kleuren aan elke toets van zijn vibrafoon weet te ontlokken, die een aangeslagen stuk schroot kan laten glimmen en die zijn trommelvellen kan laten zingen.? Behalve als briljant vertolker is Marinissen in Zing- & Slagwerk ook te horen als componist.
Componist en sound performer Wouter Snoei maakt speciaal voor dit concert een nieuw werk voor twaalfstemmig koor, slagwerk en elektronica. Snoei maakte furore met zijn elektronische muziek (Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs 2004) en houdt zich al enige tijd bezig met de integratie van akoestische instrumenten in zijn elektronische composities. Werkte Snoei al in vele projecten van het Asko Kamerkoor mee als klankregisseur en sound designer, in Zing- & Slagwerk is hij er voor het eerst als componist te horen.

De grote muzikale kwaliteiten van Marinissen en Snoei, gecombineerd met de toewijding en durf van het Asko Kamerkoor beloven samen een avontuurlijk programma op te leveren. Ruis is schoonheid.

Het Asko Kamerkoor werd in 1978 opgericht door de toenmalige Stichting ASKO, voor een uitvoering van Passaggio van Luciano Berio. In hetzelfde jaar werd Jos Leussink dirigent van wat toen nog ASKO Koor heette; hij is dat tot op de dag van vandaag. In 2003 werd het Asko Kamerkoor een zelfstandige stichting.
Inmiddels geniet het Asko Kamerkoor een grote naamsbekendheid als hét semi-professionele vocaal ensemble dat actueel, grensverleggend en eigentijds repertoire met durf, onafhankelijkheid en toewijding uitvoert in zorgvuldig samengestelde programma's.
In zijn bijna dertigjarige bestaan heeft het Asko Kamerkoor meer dan 100 werken uit binnen- en buitenland uitgevoerd, in vele wereldpremières en talloze Nederlandse premières. Bijvoorbeeld van componisten die pas later in Nederland algemeen bekend zouden worden, zoals Sofia Goebaidoelina, Alexander Knaifel, Valentin Silvestrov, Claude Vivier en Arvo Pärt. De repertoirelijst biedt zo ook een interessant overzicht van de ontwikkelingen in de eigentijdse koormuziek.

Jos Leussink studeerde muziekwetenschap en ondernam daarnaast uiteenlopende muzikale activiteiten die meer en meer uitkwamen bij het dirigeren van koren. In dit opzicht stimuleerden hem: Kurt Thomas, Jaap Hillen, Jan Boogaarts, Stephane Caillat, Philippe Caillard, Klaus Martin Ziegler en Nikolaus Harnoncourt. Van doorslaggevende betekenis voor zijn muzikale opvattingen waren de lessen van Gottfried Michael Koenig op het instituut voor Sonologie. Sinds de oprichting in 1978 is Jos Leussink dirigent van het ASKO Koor, nu het Asko Kamerkoor, in Amsterdam, dat zich toelegt op het uitvoeren van de allernieuwste muziek. Als docent koordirectie is hij verbonden aan het Conservatorium in Zwolle. Daarnaast is hij als programmeur betrokken bij het jaarlijkse festival Musica Sacra in Maastricht.

Arnold Marinissen studeerde slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus met Onderscheiding behaalde. Daarbij werd hem de Prijs voor het Beste Examen van het Jaar uitgereikt.
Marinissen is veelvuldig te beluisteren als solist en in kamermuziek. Zo soleerde hij met onder meer het WDR Symfonieorkest, de Holland Symfonia, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Amsterdam Sinfonietta, het Nieuw Ensemble en de Southern Sinfonia in Nieuw-Zeeland, in werken van o.a. Richard Rodney Bennett, Harrison Birtwistle, Andreas Dohmen, André Jolivet, Darius Milhaud en Iannis Xenakis. Hij was artistiek leider van de Slagwerkgroep Den Haag, en wordt regelmatig gevraagd als gastprogrammeur in binnen- en buitenland.



Website: http://www.askokamerkoor.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 15 december 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 15 december 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

Een Venetiaanse Kerst


Cappella Sancta Maria
o.l.v. Enrique Lopez


Kerstmuziek uit 16e- en 17e-eeuwse Venetië voor zangers en instrumentalisten

De stad Venetië speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van de barokstijl. In de zestiende eeuw begon een groep Italiaanse componisten, waaronder Andrea en Giovanni Gabrieli, Cipriano de Rore, Croce en Merulo, muziek te schrijven voor contrasterende groepen zangers en instrumentalisten (cori spezzati), waarmee ze de architectonische en akoestische eigenschappen van de San Marco konden benutten. Deze Venetiaanse stijl was van groot belang voor de ontwikkeling van de stile concertato. In de laatbarok periode ontwikkelde zich de opeenvolgende episodes in de muziek tot bescheiden zelfstandige delen, waardoor de weg werd geëffend voor de cantate.
Paradoxaal genoeg was de initiator van deze ontwikkelingen de Vlaamse meester Adriaan Willaert (ca.1490-1562). Zijn benoeming in Venetië in 1527 was een keerpunt in de muzikale tradities van deze stad, maar ook onderdeel van het cultuurbeleid van de Venetiaanse overheid: met de komst van Willaert kreeg de stad een musicus van internationale bekendheid binnen zijn muren. Na Willaert zouden Andrea Gabrieli, Claudio Merulo, de Rore, Giovanni Gabrieli en Claudio Monteverdi volgen.
De nieuwe muzikale verworvenheden van Venetië raakten bekend in Europa door een andere Nederlander, de componist Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1521) Hij was niet alleen een vermaarde organist (in de Oude Kerk te Amsterdam), maar ook een van de invloedrijkste en meest gezochte docenten van zijn tijd en een vooraanstaand componist van vocale en klaviermuziek. Sweelinck was zeer vertrouwd met de composities van de Gabrieli's en Merulo, en in zijn eigen werken combineerde hij de nieuwe Venetiaanse vormen met de figuratietechnieken van de Engelse virginalisten.
Centraal in het kerstprogramma staan representatieve werken van Willaert en de Italianen, waaronder het bekende dubbelkorige O Jesu mi dulcissime van Giovanni Gabrieli (ca.1555-1612). In Laudate pueri van Giovanni Croce (1557-1609) staan de vier solisten verspreid door de ruimte om echo's te creëren; op andere plekken in de kerkruimte staan een ripienokoor en een altsolist met vier trombones. De Patriarchen gezangen is een onderdeel van het programma, dat voor velen onbekend zal zijn. Het betreft hier gezangen uit een traditie die afkomstig is van de Aquileian ritus en die afwijkend is van Gregoriaanse gezangen.

Enrique López-Cortón werd in 1969 geboren in La Coru?a (Spanje. Na het behalen van zijn Pianodiploma (Docerend Musicus) vertrok hij naar Barcelona waar hij zijn diploma Uitvoerend Musicus behaalde. In Barcelona volgde hij ook zanglessen, evenals koordirectie bij Manel Cabero en Mireia Barrera. Later kreeg hij van de stad La Coru?a een beurs toegewezen om koordirectie te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jos Vermunt. Gedurende twee jaar studeerde hij bij Dr. Rebecca Stewart aan de Schola Cantorum Brabantie (Tilburg). Sinds januari 2004 studeert hij zang bij Xenia Meijer.
Op het gebied van het Gregoriaans is Enrique López lid geweest van Schola Pinensis (Barcelona), Schola Cantorum Amsterdam (Amsterdam) en Schola Cantorum Brabantie (Tilburg). De laatste tijd richt hij zich hoofdzakelijk op geestelijke muziek van voor 1600, in het bijzonder op het Spaanse en Italiaanse repertoire.

Capella Sancta Maria, opgericht door Enrique López-Cortón, is een professioneel oude muziekensemble dat zich specialiseert in zestiende eeuwse polyfonie en met name Spaans en Italiaans repertoire. In een recent project werd de Missa pro defunctis á 5 van Cristobal de Morales (1500-1553) uitgevoerd.


Website: http://www.enriquelopez.nl/ne/CSM.php

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]